Baroko z pohledu hudebky

25. března 2014 v 19:25 | Fluttershine |  Různé
Ahoj, takže to jsem si přepsala ze sešitu...snad to někdy někomu bude k užitku :D

BAROKO (1600-1750)
* Označení baroko až od zač. 20. Stol.
* Finanční prostředky: z drancování kolonizovaných zemí
* Rozvoj hudby vázán na finanční prostředky patronů (šlechta, panovník)
* Vznikaly soubory profesionálních hudebníků (živili se tím)
* Umění byl prostředek reprezentace panovníka a šlechty
* Vrchol hudebníka = kapelník na dvoře šlechty
* Sólista virtuos=>mohli psát i složitější skladby, protože je zahrál/zazpíval
* Skladby: většinou na objednávku církve nebo šlechty
* Vznik opery->1. Operní divadlo v Benátkách (1637), bylo to veřejné divadlo, kam se chodilo za vstupné, a mohl tam jít každý, kdo zaplatil, většinou to byli měšťané. Řídil ho impresário. Jeho součástí byla i herna a restaurace.
* Orchestr: kolem 20 hráčů, nejdřív za kulisami, později před pódiem.
* Hudba i v chrámech, kostelech (chrám měl být předobraz ráje)
* Školské hry: žáci církevních škol předváděli představení ze života svatých.
* Lidová hudba byla potlačována a tradovala se ústně. (městský folklór-západní Evropa)
* Itálie: opera=> lidová hudba málo
* Vznik veřejných koncertů (za vstupné) v Anglii, první koncert okolo r. 1670. Později i Německo, Paříž.
* 17.stol. - rozvoj věd => církev se to snaží zezačátku potlačit, Giordano Bruno upálen v roce 1600 v Římě, Galileo Galilei musel své názory odvolat
* V protestantských státech se při bohoslužbách používaly národní jazyky => národní jazyky i v hudbě
* Už ne církevní tóniny: dur-mollové tonální cítění
* Klidové centrum skladby = tónika (první tón v tónině)
* Každý tón má určitý význam a vztah k tónice
* Začíná být důležitá vertikální složka hudby-souzvuky-akordy-co zní současně
* Vznikla tzv. doprovázená monodie (doprovázený jednohlas)
* Harmonie: tonální centrum + ostatní akordy, souzvuky a vztahy mezi klidem a napětím, statika a dynamika, tónika, subdominanta (4. Stupeň) a dominanta (5. Stupeň) - hlavní harmonické funkce
* Modulace=způsob, jak se dostat z jedné tóniny do jiné
* Basso continuo (číslovaný bas, generál bas): basová melodická linka, ke které se hrály akordy podle čísel nad melodií. Cemballo, varhany, loutna, v orchestru violoncello. Doslova přel. Stále pokračující bas. Až do 19. Století.
* Melodie odvozená z běžné hovorové řeči => větší vliv národních jazyků
* Skladatel napsal melodii, kostru, a zpěvák/hráč ji pak vylepšil, přidal ozdoby.
* Použití taktu: střídají se doby přízvučné a nepřízvučné
* Ke skladbám se začala psát tempová označení, ale bylo to označení jak tempa, tak i charakteru celé skladby
* Tzv. terasovitá dynamika: měnila se skokem
* 1719: temperované ladění cemballa
* Jacopo Peri (1561- 1633) : Dafné- pouze text, ne hudba; L'Euridice- o lásce Orfea a Euridiké
* Claudio Monteverdi (1567-1643): Orfeo- o lásce Orfea a Euridiké(1607); Ariadna(1608); Návrat Odysseův do vlasti (1641), Korunovace Poppeina(1642); byl zpěvák, hrál na violu, skládal, působil jako kapelník v Mantově(Itálie)
* Antonio Vivaldi (1678-1741): skládal houslové/smyčcové koncerty(cca 200); pocházel z Benátek; výborný houslista; Čtvero ročních dob (concerto grosso); působil jako učitel v dívčí škole v Benátkách; violoncelo, flétny=> koncerty; psal i opery
* Georg Friedrich Händel (1685-1759): německý hudební skladatel; stal se varhaníkem, studoval v Itálii; prosadil se v Londýně; skladby pro varhany a cemballo; psal i nástrojové koncerty; napsal 21 koncertů pro varhany; psal i concerto grosso (= malá koncertní skupina, co se střídá s orchestrem); psal i skladby pro orchestry(Vodní hudba, Hudba k ohňostroji); cca 40 oper (Xerxes); oratoria(= něco jako opera s duchovním námětem a vypravěčem): Mesiáš, Juda makabejský, Janovy pašije
* Johann Sebastian Bach (1685-1750): vrcholný barokní skladatel; mnoho skladeb pro varhany a cemballo; výborný varhaník a cemballista; působil ve Výmaru a Lipsku; Braniborské koncerty(concerto grosso); Goldhergovy variace (cyklus skladeb pro cemballo); Dvouhlasé invence; Temperovaný klavír; Umění fugy (3 části, 1. Část- hlasy nastupují postupně); Janovy pašije a Matoušovy pašije: duchovní hudba; Mše h-moll
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama